AB InBev velger Palmesus som marketing-plattform

Med produkter som Budweiser, Corona og Stella Artois har AB InBev (Anheuser Busch-InBev) noen av verdens sterkeste merkevarer. Bryggerikjempen har store ambisjoner i Norge, hvor AB InBev siden 2019 har operert med egen organisasjon, hvilket har gitt god vekst så langt. Det neste skrittet i vekststrategien er en langsiktig avtale med Palmesus, Skandinavias største strandfest, og menneskene i dette miljøet som dermed blir utgangspunktet for bryggeriets markedsaktiviteter i Norge de neste tre årene.

Med produkter som Budweiser, Corona og Stella Artois har AB InBev (Anheuser Busch-InBev) noen av verdens sterkeste merkevarer. Bryggerikjempen har store ambisjoner i Norge, hvor AB InBev siden 2019 har operert med egen organisasjon, hvilket har gitt god vekst så langt. Det neste skrittet i vekststrategien er en langsiktig avtale med Palmesus, Skandinavias største strandfest, og menneskene i dette miljøet som dermed blir utgangspunktet for bryggeriets markedsaktiviteter i Norge de neste tre årene.

– Palmesus er Skandinavias største strandfestival og Norges proffeste sponsorpartner. De har over tid laget en helt unik og spennende opplevelse for både publikum og partnere, og vi ser at det er klaff på mange verdier for oss og dem, sier Philip van der Stegen, AB InBev Country Manager for Norge.

– Noe annet er deres sterke strategiske forståelse for 18-30 markedet og ikke minst for våre merkevarer. Med deres utvidete miljø NOSLEEPTILLBROOKLYN gir de oss dybde på innsikt, strategi og kreativ kraft. Dette er unik avtale som på mange måter gjør de til en forlenget del av vår marketingavdeling, som kan hjelpe oss med å skape mer synlighet for våre brands innenfor det norske regelverket, sier van der Stegen.

Vil overgå alle tidligere års festivaler

Palmesus ble startet som en venners-venners fest i 2009 på Bystranda i Kristiansand, men vokste fort til å bli blant Nordens mest attraktive festivalkonsepter. Etter to år med pandemi har Palmesus planene klare for en strandfest som vil overgå alle tidligere års festivaler. 80 prosent av billettene er utsolgt før artistene er sluppet, noe de blir første uken i desember. Med kapasitet på rundt 60.000 deltakere og en snittalder på 25,9 år har Palmesus blitt en helt unik mediekanal for å nå denne målgruppen, og har også blitt kåret til «årets sponsorobjekt» i Norge to av siste tre år. Kommersiell direktør Ketil Børstein Stensrud mener AB InBev er en perfect fit for Palmesus.

– Vi er blitt et stort og proft marketingmiljø som følger våre gjesters ønsker, behov og vaner nøye, og noe av det de ønsker seg er sterke, tydelige og gjerne internasjonale brands. Samtidig får vi en mulighet til å løfte våre partnere opp og frem med riktige assosiasjoner, så dette er win-win, sier Stensrud og fortsetter:

– Det er en ære å kunne få med verdens største bryggeri på laget. Derfor er avtalen langsiktig og gjelder for de neste fire årene. AB InBev blir med dette en av de største avtalene vi noensinne har inngått, noe som langt på vei bekrefter Palmesus’ utrolige posisjon i markedet.

– Langsiktig satsning

Økt tilstedeværelse i denne målgruppen kommer i tillegg til økt satsning i norsk dagligvare.

– Dette er en langsiktig satsning. Med tålmodighet og verdens sterkeste merkevarer som vi vet norske øldrikkere setter pris på, så vi skal gjøre dette riktig og by the book. Vi gleder oss til samarbeidet og tror at dette kan være en modell for hvordan et integrert samarbeide kan gjøres andre steder i verden også, avslutter van der Stegen.