Derfor bør du investere i en god årsrapport

En kjedelig årsrapport preget av tallkolonner, grafer og tunge tekster treffer få lesere. En slik årsrapport kan fort skape et negativt inntrykk av bedriften. Er den like kjedelig og uinspirert som årsrapporten?

Se på årsrapporten som en blanding av en CV og en helseattest. Den forteller noe om hva du vet hva du har gjort og hva du er god til. Og den sier noe om helsetilstanden. Du vil gjerne oppleves som kompetent, ambisiøs og frisk. I årsrapporten kan du løfte fram bedriftens suksesshistorier, mennesker, ambisjoner og mål. Det får bedriften til å framstå som sterk og sunn.


Med en slik årsrapport blir bedriften din interessant for et større publikum. Du stikker deg ut og fanger oppmerksomheten til forretningsforbindelser, investorer, framtidige kunder, jobbsøkere og media.

Kort sagt; en god årsrapport som også forteller historien bak tallene, bygger kjennskap og omdømme!


Slik kan det gjøres    


Vis dem hvem du er

De ansatte representerer bedriftens har sjel og personlighet. Vis fram menneskene og fortell om deres kompetanse og ambisjoner. Tenk visuell presentasjon. En elegant og vakkert designet rapport får bedriften til å framstå som mer pålitelig og profesjonell.


Fortell om hva du står for

Hvilke verdier styrer du etter? Bærekraftig verdiskapning er blitt en naturlig del av selskapers merkevarebygging. Årsrapporten er et viktig verktøy for å synliggjøre hvordan god bærekraft også er positivt for bunnlinjen.

Del de gode historiene

Alle bedrifter driver med noe som noen på utsiden synes er spennende og interessant. Klarer du å finne de gode historiene om bedriften din? Ofte kan det bære nyttig å få hjelp utenfra til å identifisere og formidle historiene på en måte som får bedriften din til å skinne.


Vær digital

Mange publiserer årsrapporten som en pdf på hjemmesiden sin og ferdig med det.

En digital plattform gir deg helt andre muligheter til å treffe et større publikum. Du kan styre brukeren til informasjonen du vil at de skal se og gjøre det enkelt for dem å navigere seg fram til innholdet de er interessert i å finne.  Du kan presentere årsrapporten i et magasinformat der leseren raskt får overblikk over all tilgjengelig informasjon på landingssiden.